Spis treści:
TikTok – co to jest i jak działa?
W 2021 roku TikTok był najczęściej pobieraną aplikacją na całym świecie. Na swoje telefony pobrało ją aż 656 milionów osób! To absolutny rekord, który pokonał tak popularne aplikacje, jak Instagram czy Facebook. Na czym polega fenomen TikToka i co to właściwie jest?
Co to jest Tik Tok?
TikTok to aplikacja mobilna, dzięki której użytkownicy mogą tworzyć, nagrywać i udostępniać krótkie filmy. Aplikacja pozwala użytkownikom na udostępnianie swoich filmów oraz oglądanie twórczości innych użytkowników.
Można powiedzieć, że TikTok jest połączeniem funkcjonalności Snapchata, który umożliwia tworzenie krótkich filmików z efektami specjalnymi z funkcją Spotify, która pozwala na wgranie podkładu dźwiękowego.
Czy TikTok ma ograniczenia wiekowe?
Z aplikacji TikTok może legalnie korzystać młodzież powyżej 13 roku życia.
Czy TikTok jest płatny?
TikTok to całkowicie darmowa aplikacja.
Ciekawostka: Od niedawna platforma testuje tzw. płatne subskrypcje, dzięki którym użytkownicy będą mogli mieć dostęp do filmów swoich ulubionych TikTokerów, które będą dostępne wyłącznie dla grupy subskrybentów.
Jak powstał TikTok?
Historia powstania TikToka jest dość zawiła. Pierwowzorem tej aplikacji jest chińskie Douyin, czyli produkt firmy ByteDance, który od 2016 podbijał rynek wschodni. Rok później firma rozpoczęła swoją ekspansję na rynku zachodnim pod marką TikTok.
Do sierpnia 2018 roku aplikacja miała około 100 miliona użytkowników, jednak kamieniem milowym było wykupienie amerykańskiej platformy Musical.Ly. W 2018 roku Musical.Ly zostało przejęte przez chińską firmę ByteDance za 1 miliard dolarów. Wiązało się to ze wdrożeniem dotychczasowej bazy użytkowników i filmów do aplikacji TikTok, co przyczyniło się do znaczącego wzrostu jej popularności.
Po przejęciu TikTok zyskał funkcje, które do tej pory dostępne były na Musical.Ly. Połączenie muzycznych funkcji amerykańskiej platformy z dotychczasowymi funkcjami okazało się strzałem w dziesiątkę. Użytkownicy pokochali nową wersję aplikacji i sam TikTok szybko stał się jedną z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie.
Jak działa TikTok?
TikTok, tak jak podobne media społecznościowe, pozwala użytkownikom na obserwowanie innych, polubienie bądź komentowanie ich twórczości.
Aplikacja w dużym stopniu polega na muzycznych możliwościach edycji nagrania. Użytkownicy mogą np. wybrać podkłady muzyczne popularnych piosenek, które chcą wykorzystać w swoim filmie, a następnie nagrać do niego swój klip (Lip Sync).
Dodawanie podkładów muzycznych nie jest jednak najciekawszą funkcją na platformie. TikTok oferuje użytkownikom proste narzędzia do edycji swoich filmów stworzonych w apce. Mogą oni m.in. nakładać efekty specjalne na nagrania czy używać specjalnych filtrów zmieniających wygląd. Dzięki aplikacji zarówno amatorzy, jak i profesjonaliści mogą stworzyć szybko i łatwo prosty filmik, który pomoże im wyrazić siebie.
Z pewnością ilość możliwości edycji nagrania jest niespotykana na podobnych platformach i to jest coś, co najbardziej wyróżnia TikTok. To aplikacja, dzięki której możesz pobudzić swoją kreatywność i stworzyć coś wyjątkowego.
Popularne formy filmików na TikToku
● Lip-sync – synchronizacja ruchu ust z podkładem muzycznym,
● Tutorial – nagrywanie krótkich poradników,
● Challenge – wyzwania użytkowników, które przybierają różne formy zabawy,
● Stream – nagranie na żywo,
● Stand-up – krótkie filmy o profilu komediowym,
● Duety – jedna z ciekawszych funkcji TikToka, która umożliwia dogrywanie filmików do nagrania innego użytkownika.
Jak założyć konto na TikToku?
- Wejdź w aplikację Google Play lub App Store.
- Ściągnij aplikację na telefon.
- Otwórz aplikację i naciśnij zakładkę „Profil” znajdującą się w prawnym dolnym rogu ekranu.
- Naciśnij przycisk „Zarejestruj się”.
- Na aplikacji TikTok możesz założyć konto z pomocą numeru telefonu, Facebook 'a, konta Google lub Twittera. Wybierz dowolną opcję i przejdź do eksplorowania aplikacji.
Jak usunąć konto na TikTok?
- Wejdź w zakładkę „Profil”
- Naciśnij 3 poziome kreski znajdujące się na górze po prawej stronie ekranu, a następnie przejdź do zakładki „Ustawienia i prywatność”.
- Przejdź do zakładki „Zarządzaj kontem”, którą znajdziesz w górnej części ekranu w sekcji „Konto”.
- Odszukaj opcję „Usuń konto”, która znajduje się w sekcji „Kontrola konta”.
- Zatwierdź wybór.
Czy TikTok jest bezpieczny?
Bezpieczeństwo aplikacji TikTok jest kwestią dość sporną.
W przypadku dopasowania treści pod kątem profilu wiekowego aplikacja stosuje pewne formy kontroli rodzicielskiej. Przykładowo, młodzież poniżej 15 roku życia nie może mieć konta publicznego, a poniżej 18 roku życia użytkownicy nie mają możliwości wysyłania sobie wirtualnych prezentów.
Bardziej dyskusyjne kwestie bezpieczeństwa dotyczą danych, których wymaga od użytkowników aplikacja. Badania pokazują, że TikTok przechowuje m.in. dane dot. lokalizacji użytkownika, nagrań dźwiękowych i kamer oraz kontaktów. Musisz wiedzieć, że wiele z takich danych już udostępniasz na swoich innych mediach społecznościowych (np. Instagramie czy Facebooku), dlatego pogłoski dotyczące naruszania prywatności użytkowników TikToka należy traktować z lekkim przymrużeniem oka.
Co wpływa na popularność aplikacji TikTok wśród młodych ludzi?
Fenomen TikToka zastanawia wielu marketingowców na całym świecie. Dlaczego właśnie ta aplikacja mobilna podbiła serca tylu użytkowników?
Możliwość tworzenia kreatywnych filmików
Jedną z najczęstszych teorii, które możesz znaleźć w Internecie, gdy będziesz szukać odpowiedzi na to pytanie, będzie dość proste wytłumaczenie dotyczące stworzenia miejsca do wyzwolenia kreatywności użytkowników. Rzeczywiście TikTok daje nie tylko możliwość komunikowania się, lecz także pozwala użytkownikom na tworzenie czegoś swojego, co pozwala im wyrazić siebie i swoje poglądy. Bezsprzecznie ta teoria jest prawdziwa, jednak warto przyjrzeć się temu zagadnieniu nieco głębiej.
Efekt ikea a tworzenie filmików na Tik Tok
Nasze myślenie jest uzależnione od błędów poznawczych, a jeden z nich wpływa na to, dlaczego tak bardzo lubimy tworzyć filmy na TikToku. Jest nim tzw. efekt Ikea. To pojęcie zostało sformułowane przez naukowca z Harvardu – Michael’a Norton’a.
Tłumaczy ono nasze irracjonalne zachowanie w ocenie rzeczy, które sami stworzyliśmy. Ludzie zawsze są o wiele bardziej zainteresowani produktem, przy którym mają możliwość współtworzenia (duety TikTok). Na Tik Toku użytkownicy to nie tylko odbiorcy wartości, lecz współtwórcy, co sprawia, że aplikacja ta daje znacznie więcej satysfakcji niż Instagram czy Facebook.
Prosta obsługa aplikacji TikTok
Wiele naukowców zajmujących się ekonomią behawioralną czy neuromarketingiem (m.in. D. Kahneman czy D. Ariely) udowodniło, że lenistwo jest wpisane w naszą naturę. Rzeczy, które są proste w obsłudze, nasz mózg odbiera jako przyjazne i podczas ich odbierania pobudza ośrodki mózgu, które są odpowiedzialne za przyjemność.
TikTok to aplikacja, która w swoim działaniu jest dziecinnie prosta. Nie musisz „przeskakiwać” na platformie z zakładki do zakładki, by oglądnąć kolejne wideo. Wystarczy, że przeciągniesz palcem w górę ekranu, a włączysz kolejne nagranie. Tak prosta obsługa aplikacji sprawia, że jest ona bardzo przyjemna w odbiorze, a jej użytkowanie pozwala na relaks.
Zaspokojenie selektywnej uwagi i efektu denominacji
Nasza struktura mózgu nie jest wolna także od zniekształceń poznawczych, a jednym z nich jest tzw. selektywna uwaga, która ponownie współgra idealnie z formą treści na TikToku. W dużym skrócie można powiedzieć, że to właśnie dzięki niej wyłapujemy spośród tysięcy bodźców z otoczenia te, które nas interesują.
Przystępna forma, w której przedstawiane są filmy na TikToku, doskonale dopełnia to zniekształcenie poznawcze i pozwala na łatwe odnalezienie treści, które są dla nas ciekawe.
Całość fenomenu TikToka dopełnia także efekt denominacji, który choć głównie utożsamiany jest z walutą, funkcjonuje także w innych aspektach życia. To zniekształcenie sprawia, że jesteśmy o wiele bardziej skłonni np. wydać 10×50 zł niż wydać jednorazowo 500 zł. Podobnie oceniamy czas – chętniej oglądniemy dwadzieścia 30-sekundowych filmików niż włączymy wideo, które trwa 10 minut.
Jak marki mogą wykorzystać TikTok w marketingu?
Choć marketing na TikToku wciąż jest w początkowych stadiach rozwoju, to coraz więcej firm dostrzega wartość reklam i pozycjonowanie w tej aplikacji mobilnej.
TikTok jest dobrym medium społecznościowym, jeśli marka chce dotrzeć ze swoim komunikatem do młodzieży w wieku do 30 roku życia. Taka społeczność uwielbia filmy na TikToku, a jeśli uda Ci się stworzyć tzw. virala, to niskim kosztem możesz osiągnąć znaczące zyski.
Do przykładów jednej z najbardziej udanych kampanii na TikToku można zaliczyć halloween’ową reklamę sieci restauracji Chipotle. Firma zachęciła obserwujących i innych użytkowników do tworzenia filmików w przebraniach halloween’owych i publikacji zdjęć. Do wyzwania dołączyła się masa użytkowników, co pozwoliło na osiągnięcie 4 miliardów wyświetleń!
Czy TikTok jest szkodliwy?
Prostota obsługiwania aplikacji, a także jej świetne dopasowanie do błędów i zniekształceń poznawczych sprawiają, że może być ona bardzo uzależniająca. Korzystanie z niej powinno odbywać się w ramach tzw. „zdrowego rozsądku”. Choć może być ona doskonałym źródłem cennych informacji, to warto pamiętać, że nic w nadmiarze nie jest dobre.
Dbając o swoje bezpieczeństwo psychiczne, warto ustalić maksymalną liczbę minut, którą można przeznaczyć w ciągu dnia na korzystanie z aplikacji. Taki limit pozwoli Ci bezpiecznie korzystanie z dobrodziejstw Tik Toka.
Chcesz wykorzystać TikToka w promocji Twojej marki?
Jaki był sekret aby Twój Tik Tok stał się wirusowy i miał duże zasięgi.
- Twoje filmy powinny być jak najkrótsze.
- Nie musisz pokazywać wszystkiego aby opowiedzieć cała historię. Po porostu powiedz co jest najważniejsze i pokaż funkcjonalne przypadki użycia.
- Koniecznie śledź trendy i konkurencję.
- Gdy już będziesz na dobrej drodze z TikTok, musisz obejrzeć kilka filmów w sekcji „Dla Ciebie”, aby zrozumieć i naśladować popularne filmy o tańcu lub po prostu dialogi komediowe związane z Twoim projektem.
- Znajdź swój najlepiej unikalny styl.
- Jeśli uda Ci się opublikować film, który ma więcej wyświetleń niż zwykle, postaraj się postępować zgodnie z tym samym schematem, aby tworzyć nadchodzące filmy. Spróbuj użyć podobnej długości video, podobnego stylu i tematyki. Testuj testuj testuj.
- Jeśli wszystkie Twoje filmy dotyczą tego samego tematu, musisz po prostu zachować spójność, dopóki jeden film nie stanie się wirusowy.