Transmisje sprzedażowe Live — Hit sprzedaży w Sieci

Sprzedaż na żywo istniała już dawno temu w telewizji. W zależności od kraju czy regiony, ta forma sprzedaży przeszła różne metamorfozy, a często po prostu zanikłą w dobie internetu. Obecnie na fali popularności jest nowy kanał sprzedaży w sieci. To już nie telezakupy, jakie wielu z nas pamięta sprzed lat. 

Transmisja sprzedażowa na żywo odbywa się przez internet i jest dostępna w praktycznie każdym odbiorniku współczesnym, laptopach, komputerach, telewizorach smart, telefonach i innych. Dostępność jest natychmiastowa i bezproblemowa. Dodatkowo możliwe jest komunikowanie się na bieżąco ze sprzedawcą za pomocą komentarzy, czatu.

Klient ma poczucie bezpośredniego kupowania, natomiast sprzedawca w tym samym czasie obsługuje nawet setki czy tysiące potencjalnych klientów. Może on szczegółowo zaprezentować produkt, ciekawie opowiedzieć historie z nim związane, a także odpowiedzieć na pojawiające się pytania widzów.

Przykładem może być Facebook live, transmisja na żywo z komputera. Ta forma sprzedaży nie wymaga wiele, wystarczy najzwyklejszy sprzęt, na przykład telefon i można zaczynać. Jest to świetne rozwiązanie dla małych i średnich firm, zarówno nowych jak i już będących na rynku. Niemniej z tą formę sprzedaży biorą się również potężne marki, jak na przykład IKEA. Tutaj szanse ma każdy.

Jak prowadzić sprzedaż na żywo?

Zorganizowanie zakupów na żywo nie jest takie trudne. Są jednak pewne aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę. Do rozpoczęcia transmisji wystarczy urządzenie posiadające kamerkę i mikrofon, dostęp do internetu oraz konto na Facebooku, YouTube lub Instagramie (czy też ostatnio nawet TikToku).

Lecz by dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, trzeba zwrócić uwagę na parę rzeczy, które można znaleźć na tej liście:

  • Odpowiednie miejsce do transmisji. Nie powinno być przytłaczające, ani przesycone rozpraszaczami. Najlepiej by było wystarczająco przestronne dla prezentacji produktów i wizualnie przyjemne.
  • Kamera (bez względu na urządzenie) powinna dawać przynajmniej optymalną jakość i płynność dla oglądających. Warto zrobić najpierw próbne nagrania i samemu obejrzeć. To samo tyczy się dźwięku, a więc mikrofonu. Czasami to kwestia akustyki, warto więc zrobić parę testów, gdzie i jak słychać sprzedawcę.
  • Osoba przeprowadzająca transmisję sprzedażową nie musi być sprzedawcą wszech czasów, warto jednak by była to osoba z dobrą dykcją, niebojąca się kamery, by komunikatywnie prezentowała dany temat i była po prostu przyjemna dla potencjalnych klientów. Czasami nawet warto zatrudnić osobę mającą doświadczenie w streamingu.
  • Sprzedawanie powinno odbywać się za pomocą języka korzyści. Widz ma poczuć, dlaczego potrzebuje produktu, jakie ma dla niego znaczenie i co na tym zyska. Im bardziej będzie zainteresowany, tym większa szansa, że albo dokona zakupu, albo udostępni transmisję znajomym.
  • Nie należy robić wszystkiego samemu. Przynajmniej jedna osoba powinna zajmować się sekcją komentarzy, a druga transmisją. Jeśli zakupy na żywo będzie już szła pełną parą, warto mieć cały zespół ludzi od poszczególnych spraw. Prezenter, technik, moderator, finalizator zakupu itd.
  • Pamiętać należy, że sprzedaż na żywo również wymaga działalności, a dokładne i jawne przedstawienie danych firmy znacznie zwiększa wierzytelność wśród klientów.

Co można sprzedawać podczas transmisji sprzedażowych?

Bardzo ogólnie, nie ma tutaj specjalnych ograniczeń, jednakże istnieją wyjątki wynikające z prawa krajowego czy regulaminu serwisu społecznościowego, które dotyczą sprzedaży bez względu na jej formę. Przykładem takich wyjątków mogą być alkohol, zwierzęta, produkty niebezpieczne dla zdrowia lub życia, produkty dla dorosłych. Warto dokładnie zapoznać się nie tylko z aktualnymi regulacjami prawnymi, ale także z regulaminami serwisów, zanim rozpocznie się sprzedaż live.

Jaki oświetlić sprzedawane towary online?

Obok jakości nagrania wideo i audio, ważnym czynnikiem jest oświetlenie podczas live sprzedażowych. Eksperci zalecają neutralne lub zimne odcienie światła, takie od 3000 do 5000 Kelwinów. W przypadku sprzedaży na żywo, gdzie najbardziej chodzi o przedstawienie produktu, najlepiej stosować jedno źródło światła.

Warto postawić na oświetlenie LED, które poza tym, że potrafi być nawet pięciokrotnie tańsze przy poborze energii, to na przykład oprawy liniowe LED mają o wiele wyższy współczynnik oddawania barw CRI (RA), co powoduje, że widzowie zobaczą prawdziwe kolory produktów. Ważne jest też czy nagranie ma być statyczne, czy też kamera będzie wędrować po większym obszarze. W przypadku drugim można pomyśleć o mobilnym oświetleniu na statywie.

Dlaczego transmisje sprzedażowe odniosły taki sukces?

Czynników sprzyjających sukcesowi sprzedaży na żywo jest kilka. Niewątpliwie jednak największym okazała się pandemia. Live’y sprzedażowe nie tylko stały się ratunkiem dla wielu sklepów stacjonarnych, ale także odskocznią dla samych klientów, którzy musieli na długo zrezygnować z tradycyjnego wypadu na zakupy, a kiedy już było to możliwe, panujące restrykcje odebrały pewną przyjemność w stosunku do czasów przed pandemią. Nie ma się więc co dziwić, że największa sprzedaż na żywo na skalę światową miała miejsce w roku 2020.

Kolejnym znaczącym powodem tego sukcesu, jest okazjonalna sprzedaż. Klienci chętnie biorą udział w live na facebooku, gdzie mogą zyskać limitowane produkty lub kupić coś w cenie niższej niż gdzie indziej. Ale także jest to okazja, by sprzedać zalegające w domu biżuterie lub rzeczy w dobrym stanie.

Obecnie transmisje sprzedażowe często porównuje się do początków sprzedaży na Allegro, a obecny sukces to dopiero początek nowej formy sprzedaży, która może stać się czymś codziennym i powszechnym w dobie wciąż rosnącej sprzedaży e-commerce.